Skoltidning - Carpe diem och allt sånt där klitchigt. ( Skrivet av mig)

Okej, hur mycket man än hatar Y.O.L.O, carpe diem och alla de uttjatade fraserna om att fånga dagen borde man kanske ändå ta åt sig. För på nått sätt är fånga dagen mycket lättare sagt än gjort. Människor fungerar ändå så att man alltid pratar om saker man ska göra, saker man drömmer om och saker man vill få gjort. Men hur ofta gör vi de sakerna egentligen? Hur ofta blir våra drömmar och planer verklighet?
 

Vi svenskar har så himla svårt att släppa loss, göra något spontant. Vi har våra rutiner och gör samma saker varje vecka. Hade Jensen inte haft sena och tidiga veckor hade jag antagligen tagit samma buss hem och till skolan varje dag. Mitt jobb har alltid samma tider och jag lagar alltid köttbullar till barnen jag vaktar. Rutin. Regler. Rutiner. Regler. Och så fortsätter min vardag.

Jag tror att en av anledningarna till att folk älskar sommaren och sommarlov är att för en gångs skull försvinner alla måsten och man får tid att göra det man verkligen vill. Hur bra mår man inte på sommaren? Man känner sig fri och spontan. Man lever.

Tänk om man kunde fortsätta med detta tänk i vår vardag?
På sista tiden har jag försökt tänka på min spontanitet. Förra söndagen bokade jag och min kompis sista minuten biljetter till en konsert med Ron Pope på Södra Teatern. Att stå i ett mörkt rum och lyssna på Ron i en och en halv timme på en söndag gav mig mer glädje än vad hela veckan hade gjort.

Efter det tog jag sista bussen hem. Hann sova 5 timmar den natten innan det var dags att åka till skolan. Trots sömnbrist och slut på kaffe kände jag mig piggare än vad jag gjort på länge. För vad är mest värt? Några fler timmars sömn mot några timmars glädje? Jag väljer glädje, alla gånger!

Så nu tycker jag vi borde ladda upp med lite spontanitet innan sommaren. Ta chansen nu när vädret är på vår sida, Stockholm blomstrar och humöret är på topp. I vår och sommartid erbjuder Stockholm dig alla möjligheter till att ha roligt. För att lura ut dig ur din vardagliga bubbla har jag några tips.

1. Gå och skaffa dig SvDs årskort. Det innebär att du får tillgång till cyklarna som finns vid olika ställ i hela staden för endast 250 kr per år.

2. Håll koll på Södra teaterns och Grönalunds konserter, vem vet kanske just din favorit artist spelar?

3. Grönalund är ett vinnande koncept som alltid kommer vara lika kul. Man behöver inte stå och hänga utanför popexpressen för att man är på Grönan. Glöm er fjortisfobi och låt er själva vara barn igen!

4. Djurgårdens trampbåts uthyrning är guld nu när solen skiner. Dra ihop ett gäng och trampa runt djurgården. Akta er för Vinkingline båtarna bara!

5. Uteservering till sommarens småtimmar är något man aldrig ska underskatta. Josefinas, Pontus by the sea, Snaps och strandbryggan är favoriter.

6. Picknick är aldrig fel. Stockholm hyllas oftast för sina parker. Lek lite turist och gå och sätt dig med ett skönt sällskap och ät lite jordgubbar och smörgåsar i det gröna.
Det här är bara ett fåtal tipps att göra. Nu litar jag på er spontanitet att ni går ut och hittar på andra grejer. Så hur mycket det än tar emot, gå ut och fånga dagen gott folk!
CARPE FUCKING DIEM PEOPLE.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0